Ο Σιαμάκης σπάει τα μούτρα του πάνω στον Κάρμηλο

Panorama of the Carmel mountain range, www.en.wikipedia.org/wiki/Mount_Carmel

Siamakis breaks his neck on mount Carmel 

Θεσσαλονίκη  12-9-16

Το χωρίο 7,6 του Άσματος των Ασμάτων ερμηνεύει ο Κωνσταντίνος Σιαμάκης στο άρθρο Πορφύρα του Άσματος, Μελέτες 9 (βλέπε την ιστοσελίδα του
 http://www.philologus.gr/files/Konstantinou_Siamaki_Porfyra_tou_Asmatos.pdf)

Παραθέτουμε το χωρίο: «κεφαλή σου ἐπὶ σὲ ὡς Κάρμηλος, καὶ πλόκιον κεφαλῆς σου ὡς πορφύρα,», ΄Ασμα 7,6.

Στην προσπάθεια λοιπόν του Σιαμάκη να "εξιχνιάσει' την ταυτότητα της πορφύρας στο παραπάνω χωρίο, θεωρεί ως κλειδί το σχήμα του Καρμήλου. Και ακολούθως, θεωρεί ότι βρήκε το χτένισμα και το σχήμα των μαλλιών της κοπέλλας του Άσματος. Ας δούμε την όλη του προσπάθεια.

Η καυχησιολογία του είναι τόση που απ’ την αρχή ακόμη την διανθίζει με μύθους για βασιλοπούλες και δράκους, για ν' αποδείξει στο τέλος ότι είναι αυτός που σκοτώνει τον δράκο και κόβει την γλώσσα του, και άρα κατέχει την γλώσσα του Άσματος («την έχει στο σακκίδιό του» όπως γράφει στο τέλος του άρθρου), ανάμεσα σε πολλούς ερμηνευτές που τους κοροϊδεύει και τους ειρωνεύεται αρκετά.

Οι ειρωνείες του Σιαμάκη στην πορφύρα του Άσματος 

Παράγραφος  23, σελ. 300: «Και για τον ταργουμιστή ερμηνευτή που “αλληγορώντας” την μασοριτική αυτή λέξη του Άσματος, την ταυτίζει ταχυδακτυλουργικώς με του ληνούς.»

Παρ. 25-26, σελ. 301-302. «Πιστεύω ότι ούτε και ο ίδιος ο μεταφραστής της μαρκιανής μεταφράσεως, που μεταφράζει “δεσμωτός εν διαδρόμοις” καταλάβαινε τί εννοεί μ’ αυτό. … Εμφανίζεται ακριβολόγος για να μην εκτεθεί προδίδοντας την άγνοιά του.»

Παρ. 28, σελ. 302. «Παρανόηση, ασάφεια, αμηχανία και υπεκφυγή χαρακτηρίζει και τις 8 ιουδαϊκές μεταφράσεις. Πίσω δε από την όλη προσπάθεια των μεταφραστών, γυαλίζει ο κρύος ιδρώτας των».

Παρ. 46, σελ. 312. «Ο Τρεμπέλας στην τρίτη μετάφρασή του έχει “δια γοητείας”, αλλά για καλό και για κακό, κρατάει σαν διττογραφία-διττολογία και το παλιό του “από τους πλοκάμους”. Έτσι για περισσότερη σιγουριά

Παρ. 48, σελ. 313-314. «Ο ισχυρισμός των Ελλήνων Ιουδαίων Φριλίγγου και Ελιγιά και του Σεφέρη, ότι μεταφράζουν απ’ το εβραϊκό, δεν αληθεύει. Πρόκειται για ψευδολογική μπαρούφα ρεγάλων. Τέτοιες μπούρδες οι λογοτέχνες τις συνηθίζουν πολύ. Ο δε Λευτέρης Παπαδόπουλος, όταν το μετάφραζε, έδινε τα χειρόγραφα στην γυναίκα του, που τα φύλαγε στον “ζεστό κόρφο της”, επωάζοντάς τα να πούμε, σαν κλωσσομηχανή θηλυκής αποπνοίας, … για έμπνευση που να μυρίζει γυναικίλα και ιδρωτίλα. Μόνο που ξέχασε να βάλει και λίγη μουστάρδα. Οι λογοτέχνες δηλαδή, έχουν έμπνευση κι απ’ τα ρουθούνια τους, κι από άλλα μέρη του σώματός των

Παρ. 63-64, σελ.317. «Οι περισσότεροι Λατίνοι ερμηνευτές έχουν βερμπαλιστικές ερμηνείες κατάφορτες από παπικές “νηπτικές” και μυστικιστικές ξελιγωμάρες και αλγολαγνείες. Διολισθαίνουν από νόημα σε νόημα σαν σε όνειρο … σαν να έχουν μια τράπουλα και ανακατεύουν τα χαρτιά της κόβοντάς την όπως λάχει

Παρ. 112-114, σελ. 327-328. «Πρώτος ο Γερμανός Η.Ewald, σπάζοντας το αρχαίο ερμηνευτικό καθεστώς, με το καλάμι του Ιερώνυμου, και το καλαμάκι του Λουθήρου, αλίευσε μέσα στο Άσμα, τον δεύτερο εραστή της κοπέλλας, τον παράνομο. Ο νόμιμος «διαπιστώθηκε» ότι ήταν βοσκός – μόνο απλοϊκός βοσκός της αγνής υπαίθρου θα μπορούσε να είναι ο αθώος –. Ο παράνομος «βρέθηκε» βασιλεύς – τί άλλο θα μπορούσει να παρουσιάσει η αυλική σαπίλα και η λαγνεία του βασιλικού χαρεμιού –, βρέθηκε ο Σολωμών ο πολυγαμότατος, ο λάγνος, ο γεροπαραλυμένος, ο θρασύτατος και κυνικός ευδαιμονιστής, που δεν μπορούσε παρά να είναι και μοιχός που ριχνόταν και στις αρραβωνιασμένες! Και σκάλωσε και μπλέχτηκε ο πορνόγερος, στα καρουλάκια της αθώας κοπέλλας, της μνηστής του αθώου βοσκού. Χωρίς καμιά αξιοπρέπεια, ολόκληρος βασιλιάς. Άνοιξε σοβαρές πληγές στην ευερέθιστη φαντασία των προτεσταντών ερμηνευτών αυτό το καλάμι του Ιερωνύμου. …οι άνθρωποι λίγα καταλαβαίνουν και πολλά φαντάζονται.»

Παρ. 114, σελ. 328. «οι ερμηνείες αυτές που μπορούν να τρελλάνουν άνθρωπο, με την παρανόηση γύρω απ’ τον κάλαμον, μου φαινόταν σαν να συνέβη το εξής. Σαν να μετέφρασε κάποιος το ομηρικό χλωρόν(λ 43) με το νεοελληνικό κίτρινο, που παράγεται από το κίτρον ήτοι λεμόνι, το οποίο το έφερε από την Ινδία στην Ελλάδα ο Μ. Αλέξανδρος, κι έπειτα 30 άγγλοι και γερμανοί μεταφραστές του Ομήρου, να ψάχνουν για λεμόνια στον Όμηρο, και να βρίσκουν στο κείμενό του όχι μόνο λεμόνια, αλλά και καρπούζια, και μούσμουλα, και κεράσια, και μπανάνες και ακτινίδια, που δεν υπήρχαν στην αρχαιότητα στην Ελλάδα. Και στον στίχο αυτό η νεώτερη ερμηνευτική βιβλιογραφία δεν προσφέρει τίποτε, …»
Παρ. 116, σελ. 329. «Η αναδρομή μου στις προγενέστερες μεταφράσεις κι ερμηνείες, έγινε για δειγματοληψία. Τέτοιες έκανα 50 στην Π. Διαθήκη, απ’ τις οποίες δημοσιεύω αυτήν. Διότι για να δημοσιευτούν όλες, θα χρειαζόταν μια πολύτομη εγκυκλοπαίδεια γεμάτη ερμηνευτικές και κριτικές αστοχίες.» 

Και μετά τις ειρωνείες του συνεχίζοντας στην παράγραφο 117, σελ. 329, δηλώνει περήφανα ότι «για να ερμηνεύσω το χωρίο εξέτασα όλα τα πράγματα που αναφέρονται στο χωρίο, με πολλή προσοχή κι εξαντλητική έρευνα, γλωσσική και πραγματολογική…».
Δέστε λοιπόν την γκάφα του στην “εξαντλητική” του έρευνα. Αναφέρει το όρος Κάρμηλος του Ισραήλ, που το χρησιμοποίησε ως "κλειδί" για να παρομοιάσει το χτένισμα της κοπέλας του Άσματος, και ακολούθως να ερμηνεύσει όπως νομίζει το χωρίο (παράγραφος 124, σελ. 332).

Θεώρησε λοιπόν, ότι ο Κάρμηλος είναι κωνικό, ψηλό και μυτερό βουνό σαν τον Άθω (Άγιον όρος, ύψους 2.000 μ.), και μάλιστα έβαλε και σκίτσο του Άθω (σελ. 336) για να ενισχύσει με εικόνα τα λεγόμενά του. Για τον Κάρμηλο σε άλλο του άρθρο, στο Προφητολόγιο, παράγραφος 5 (Μελέτες 8, http://www.philologus.gr/4/68-2010-01-01-01-22-30/121-2009-03-08-21-45-02?showall=&start=27), σημειώνει ότι είναι το ψηλότερο όρος της Παλαιστίνης, και ειρωνεύεται τσουχτερά τους καθηγητές της Θεολογίας που δεν το ξέρουν. Ήταν τόσο σίγουρος πάντα γι αυτήν του την εντύπωση, ώστε δεν άνοιξε ποτέ του μια εγκυκλοπαίδεια ή το ίντερνετ (μια που είχε τόσους βοηθούς γι αυτό) για να δει τον Κάρμηλο του Ισραήλ. Γιατί αν άνοιγε, θα έβλεπε ότι ο Κάρμηλος είναι εντελώς το αντίθετο: χαμηλός με ανώτερο ύψος τα 545 μ. και μακρύς σαν φίδι και πεπλατυσμένος χωρίς μυτερές κορυφές! (Ακριβείς διαστάσεις και φωτογραφίες του Καρμήλου φαίνονται και στην ηλεκτρονική εγκυκλοπαίδεια αγγλική Wikipedia στο λήμμα “mount Carmel”).

Τα δημοφιλέστερα για τον βιβλικό αναγνώστη βουνά της Παλαιστίνης  με τα ύψη τους σε μέτρα που μπορεί εύκολα να τα βρει κάποιος στο ίντερνετ, είναι κατά φθίνουσα σειρά:

Βλέπουμε λοιπόν ότι, ακόμα και η ακρόπολη της Σιών στην Ιερουσαλήμ είναι χτισμένη σε μεγαλύτερο υψόμετρο από τον Κάρμηλο που είναι ο χαμηλότερος!

 Είδατε πως την παθαίνει ο είρωνας και καυχησιάρης Σιαμάκης; Έσπασε κυριολεκτικά τα μούτρα του πάνω στον Κάρμηλο. Κι έτσι η ερμηνεία του για το χτένισμα της κοπέλας είναι λάθος! Με το φιλολογικό του ταλέντο έφτασε τόσο κοντά στην ερμηνεία του χωρίου, ή όπως λέει ο λαός, έφτασε τόσο κοντά για να πιεί νερό, αλλά ο Θεός που έβλεπε την αλαζονεία του, τον έκανε να πνιγεί μέσα σ' αυτήν, χωρίς φυσικά να ερμηνεύσει το χωρίο σωστά, αφού το χτένισμα της κοπέλας είναι άλλο. Και ούτε φυσικά υπάρχει το κωνικό καπέλο του βασιλιά όπως γράφει, δίνοντας και φωτογραφίες αρχαίων βασιλιάδων, αφού ο Κάρμηλος δεν είναι κωνικός!

Δυστυχώς γι αυτόν, ο Θεός δεν κοιτάει πόσο μεγάλος επιστήμων είναι κάποιος, αλλά πόσο ταπεινός είναι. Και τους υπερήφανους τους γκρεμίζει. Κι αισθανόταν τόσο σίγουρος και υπερήφανος γι αυτό το τεύχος 9 των Μελετών του, που ειδικά αυτό το έστειλε και σε μερικές φιλολογικές έδρες ελληνικών πανεπιστημίων! Αυτό το ξέρω γιατί εγώ του βρήκα τις διευθύνσεις στο ίντερνετ. Ο Θεός τον τύφλωσε και τον έβαλε να γίνει ρεζίλι από μόνος του! Τρομερή η εκδίκηση του Κυρίου στους υπερήφανους που έχουν την θρασεία τόλμη να θέλουν να ερμηνεύσουν την Αγία του Γραφή χωρίς να δίνουν την δόξα στο Θεό παρά μόνο στους εαυτούς τους. Εδώ ταιριάζει ο χαρακτηρισμός του απ. Πέτρου για τους αιρετικούς "τολμηταί αυθάδεις" (Β΄ Πε 2,10), και η φράση του Χριστού για τους φαρισαίους "το να θέλεις να σε δοξάζουν οι άνθρωποι είναι βδέλυγμα (σιχαμερό) ενώπιον του Θεού" (Λκ 16,15).

Μετά τα παραπάνω γραφόμενά μου για το σοβαρό και απαράδεκτο λάθος του για τον Κάρμηλο, ο Σιαμάκης θορυβήθηκε τόσο, που πάνω στην απόγνωσή του για να ξεπλυθεί, έκατσε και μου έστειλε γράμμα με ψευδώνυμο, όπου δήθεν απαντάει σε τρίτο άνθρωπο που τον ρώτησε ειδικά γι αυτό (μπορεί όμως και πραγματικά κάποιος να τον ρώτησε), και το οποίο είναι γεμάτο με βρισιές και συκοφαντίες εναντίον μου. Και μάλιστα με κατηγορεί ότι μοιράζω ανυπόγραφες λιβέλλους !

Παρακάτω είναι η απάντηση του Σιαμάκη για τον Κάρμηλο, στο γράμμα που μου έστειλε (υποτίθεται ότι το έστειλε σε κάποιον τρίτο):

Η απάντησή μου στο γράμμα του Σιαμάκη

Όπως βλέπετε, στην μισή σελίδα που γράφει για να μ’ αντικρούσει για τον Κάρμηλο, έχει 12 αρχαίες παραπομπές, μια για καθένα από τους 4 Όλυμπους, τους 4 Αχελώους, και τους 4 Αχέροντες. Και ρωτάω:

1) Δηλαδή ένας φιλόλογος της κλάσης και του βεληνεκούς του Σιαμάκη που υποτίθεται ότι είναι, χρειαζόταν 3 μέρες για να βρει 12 παραπομπές;

2) Και γιατί έπρεπε να βρει παραπομπές την στιγμή που όλοι ξέρουμε ότι τα τοπωνύμια επαναλαμβάνονται, κι ακόμα κι ένας μαθητής της Θεσσαλονίκης (με τους Αμπελοκήπους της)  που ακούει ειδήσεις, ξέρει ότι Αμπελόκηποι υπάρχουν και στην Αθήνα. Χρειαζόμασταν τον μεγάλο φιλόλογο Σιαμάκη για να μας το πει αυτό;

3) Το θέμα είναι ποιον Κάρμηλο εννοώ εγώ ή ποιον Κάρμηλο εννοεί αυτός που και στα 2 άρθρα του (Πορφύρα του Άσματος Μελέτες 9, σελ. 332 παρ. 124, και Προφητολόγιο Μελέτες 8, σχολιασμός 5) δίνει και το γεωγραφικό στίγμα: «ο Κάρμηλος που βρίσκεται στην μοναδική χερσόνησο της Παλαιστίνης»;

4) Και γιατί αυτός ο μεγάλος επιστήμων που έκανε την “εξαντλητική έρευνα” δεν πρόσθεσε την διευκρινιστική αυτή μισή σελίδα στο κατά τα άλλα πλούσιο και αναλυτικό άρθρο του των 68 σελίδων “Πορφύρα του Άσματος”, για να μην μπορεί να βρεθεί ένας “ξερόλας” (όπως με χαρακτηρίζει) Μιχάλης Σωτηριάδης για να τον ρεζιλέψει; Μα για τον ίδιο λόγο, επειδή ο ίδιος δίνει το γεωγραφικό στίγμα. Όταν κάποιος δίνει τις γεωγραφικές συντεταγμένες ενός βουνού με την ονομασία Όλυμπος δεν χρειάζεται να προσθέσει κάποια διευκρίνιση, διότι ακόμα κι αν υπάρχουν χίλιοι Όλυμποι, μόνο ένας έχει αυτές τις συντεταγμένες. Κι έτσι ο Σιαμάκης βρίσκεται εκτεθειμένος ανεπανόρθωτα.

Είναι ολοφάνερο ότι έχει χάσει την ψυχραιμία του και χρειαζόταν 3 μέρες για να βρει κάτι να ξεπλυθεί. Αλλά πώς να ξεπλυθεί; Και πάνω στην απόγνωσή του, λέει πώς εγώ εννοώ τον 2ο και νότιο Κάρμηλο. Και επειδή καταλαβαίνει πώς η απάντησή του δεν επαρκεί ούτε στο ελάχιστο, γράφει άλλες 3,5 σελίδες όπου με βρίζει και με ειρωνεύεται, νομίζοντας ότι έτσι θα με φθείρει και θα με κάμψει.
Και δεν βλέπει ότι μόνο αυτός ρεζιλεύεται και εκτίθεται, δείχνοντας το μίσος και την μανία του εναντίον μου. Παρακάτω βάζω την συνέχεια της απάντησής μου στο γράμμα του την οποία έστειλα σε μαθητές του.

Διευκρινιστικά στοιχεία για τον Κάρμηλο

Ο Σιαμάκης μπορεί να είναι καλός στα αρχαία κείμενα, αλλά έχει 2 σημαντικά μειονεκτήματα. 1) έχει ελάχιστη ή καθόλου πρόσβαση σε κείμενα ξένων περιηγητών που οι περισσότεροι ήταν επιστήμονες διάφοροι αλλά κυρίως ήταν χαρτογράφοι και γεωγράφοι που μας άφησαν χάρτες και πληροφορίες απ’ την περίοδο του μεσαίωνα, τα οποία μαρτυρούν ότι η Παλαιστίνη είναι μια από τις περισσότερο χαρτογραφημένες περιοχές του πλανήτη για την εύλογη αιτία ότι αποτελεί την γη της Βίβλου, και 2) έχει ελάχιστη ή καθόλου πρόσβαση στο ίντερνετ το οποίο πέρα από τους χάρτες της Google που ενημερώνονται με δορυφόρο, παρέχει σήμερα τεράστιο πλήθος από επιστημονικές πληροφορίες για οποιοδήποτε θέμα, καθιστώντας το έτσι πολύτιμο εργαλείο για κάθε επιστήμονα. Επιπλέον επειδή τα περισσότερα αρχαία κείμενα έχουν μπει στο ίντερνετ κι έτσι είναι προσβάσιμα στον οποιονδήποτε, η μοναδικότητα του Σιαμάκη στα κείμενα έχει ξεφτίσει πολύ.

            Το βιβλικό χωρίο Β΄ Πα 26,10 που δίνει ο Σιαμάκης για τον 2o και νότιο Κάρμηλο δεν είναι το μόνο. Υπάρχουν 2 χαρακτηριστικές διηγήσεις της Π. Διαθήκης με φόντο αυτό το βουνό που είχε και ομώνυμη πόλη. Μια τότε που ο Σαούλ παρέβηκε την εντολή του Θεού που δόθηκε μέσω του προφήτη Σαμουήλ για να εξοντώσει τους Αμαληκίτες μαζί με τα ζώα τους, κι αυτός χάρισε την ζωή στον βασιλιά τους και κράτησε τα ζώα για λάφυρα, με συνέπεια να δεχθεί την επίπληξη του προφήτη και να χάσει την εύνοια του Θεού (Α΄Βα κεφ.15). Και η άλλη διήγηση αφορά την κακομεταχείριση του πλούσιου Νάβαλ του Καρμηλίτου προς τον Δαυίδ που είχε σαν κατάληξη τον θάνατο του Νάβαλ και τον γάμο του Δαυίδ με την Αβιγαία την Καρμηλία που ήταν γυναίκα του Νάβαλ (Α΄Βα κεφ.25).

            Εφ’ όσον λοιπόν υπήρχε και 2ος Κάρμηλος μαζί με πόλη, δεν θα έμενε κάποιο ίχνος, κάποιο σημάδι απ’ αυτά; Φυσικά και θα έμενε. Ας δούμε όμως τι μας λένε οι παλιοί χάρτες που αναφέρονται στην αρχαία Παλαιστίνη και μετά θα δούμε τι λένε οι σημερινοί χάρτες για τις αρχαίες και τις νέες τοποθεσίες.

Αυτά που αναφέρω παρακάτω μπορεί να τα βρει ο καθένας στο ίντερνετ βάζοντας: maps of ancient Palestine και maps of ancient Palestine Wikimedia commons και άλλα.

Ήδη ο Κλαύδιος Πτολεμαίος σε χάρτη του της Παλαιστίνης (100 μ.Χ.) που επανέκδωσε στα λατινικά ο C. R. Conder το 1889, αναγράφει την οροσειρά του Καρμήλου (Carmelus mons) στην μοναδική και γνωστή χερσόνησο-δόντι.

Και ο Στράβων στα Γεωγραφικά του (25 π.Χ. – 24 μ.Χ., βιβλίο 16, 2,27, όλο το έργο που είναι 17 βιβλία υπάρχει στο ίντερνετ κείμενο και μετάφραση) περιγράφει τις παραλιακές περιοχές κατεβαίνοντας από βορρά προς νότο λέγοντας: 

«Μετὰ δὲ τὴν Ἄκην, Στράτωνος πύργος πρόσορμον ἔχων. μεταξὺ δὲ ὅ τε Κάρμηλος τὸ ὄρος …». Άκην ονομάζει αλλιώς την Πτολεμαΐδα, παραλιακή πόλη λίγο βορειότερα της χερσονήσου του Καρμήλου, που την αναφέρει και ο Λουκάς (Πρξ 21,7). Αυτή στον χάρτη της αγίας γης που επισυνάπτω φέρεται ως ACRE (Akko) και σε άλλους χάρτες ως Acco.

Και ο Στέφανος Βυζάντιος στο γεωγραφικό λεξικό του “Εθνικά” (τ’ αποσπάσματά του που σώθηκαν υπάρχουν στο ίντερνετ), διασώζει πληροφορία του γεωγράφου Αρτεμίδωρου (1ος αι. π.Χ. “Γεωγραφούμενα”) που λέει:

«συνεχώς δ’ εστί Στράτωνος πύργος, είτα ένι Δώρα επί χερσονησοειδούς τόπου κείμενον πολισμάτιον, αρχομένου του όρους του Καρμήλου.». Η Δώρα στον ίδιο χάρτη φέρεται ως Dora και βρίσκεται νοτιότερα της χερσονήσου του Καρμήλου.

Φημισμένο λοιπόν το βουνό από τότε στην γεωγραφία της βόρειας και παραλιακής Παλαιστίνης.

Από το 1486 έχουμε τον πρώτο τυπωμένο χάρτη της αρχαίας Παλαιστίνης, και από το 1571 έχουμε τον πρώτο χάρτη (εκδότης Α.Οrtelius, Άμστερνταμ) που αναγράφει και τις 2 τοποθεσίες: το βουνό Carmelum στην γνωστή χερσόνησο, και την πόλη Chermel στην περιοχή του νοτίου Ιούδα. Έκτοτε και μέχρι τις πρώτες χαρτογραφήσεις με αεροφωτογραφίες γύρω στο 1920, βρίσκουμε πάνω από 100 χάρτες της Παλαιστίνης. Όλοι έχουν την οροσειρά του Καρμήλου στην γνωστή χερσόνησο, αλλά όχι όλοι τον Κάρμηλο με την ομώνυμη πόλη του νοτίου Ιούδα, προφανώς λόγω έλλειψης λεπτομερειών. Κι αυτό γιατί  η οροσειρά του Καρμήλου ξεκινάει απ’ την γνωστή χερσόνησο και μακραίνει πολύ στο νοτιοανατολικό εσωτερικό  φθάνοντας  σε μήκος τα 39 χλμ. (άλλες 10 φορές απ’ ότι είναι στην χερσόνησο και όχι όπως γράφει ο Σιαμάκης ότι «καταλαμβάνει ολόκληρη την χερσόνησο» ή «βρίσκεται στην βάση της χερσονήσου») και δεν μπορεί να παραλειφθεί . Εδώ θ’ αναφέρω μόνο μερικούς χάρτες (εκδόσεις) που έχουν και τους 2 Καρμήλους. 1) J.Jansson and G.Hornius, Άμστερνταμ, 1662. 2) R. de Vaugonty, Παρίσι, 1757 και 1790. 3) J.H.Colton, Νέα Υόρκη, 1857. 4) Home Knowledge Atlas, Τορόντο, 1890. 5) W.Shepherd, Τέξας, 1923.

Παρακάτω είναι 2 μεγεθυσμένα κομμάτια του χάρτη έκδοσης J.Jansson and G.Hornius, Άμστερνταμ, 1662,

 (www.geographicus.com/P/AntiqueMap/HolyLand-jansson-1662).

 Kάρμηλος (Carmelum montorium), χάρτης του 1662
 Kάρμηλος (Carmelum montorium), χάρτης του 1662

Στο αριστερό μέρος του κάτω δεξιού τετάρτου, φαίνεται το βουνό Carmelus με την πόλη Charmel στην κορυφή. Φαίνονται επίσης οι έρημοι (desertum) της Μαάν πιο πάνω (Α΄Βα 25,1), της Ζιφ στ’ αριστερά, και του Ιούδα πιο πάνω και πλάι στην Νεκρά Θάλασσα που μόλις διακρίνεται ψηλά στην εικόνα (Α΄Βα 23,14).

Νότια Ιουδαία (χάρτης του 1662).
Νότια Ιουδαία (χάρτης του 1662).

Στην επίσημη ιστοσελίδα του Υπουργείου Περιβαλλοντικής Προστασίας του Ισραήλ, υπάρχει ειδική σελίδα για το Εθνικό Πάρκο του Καρμήλου: https://www.parks.org.il/en/reserve-park/mount-carmel-national-park-and-nature-reserve/ .

Στ' αριστερά της σελίδας υπάρχουν σύνδεσμοι που αφορούν τις φυσικές ομορφιές, την ιστορία και αρχαιολογία καθώς και άλλα χαρακτηριστικά και οδηγίες για το Πάρκο. Πατώντας τον σύνδεσμο Geography βρίσκεις γεωφυσικές πληροφορίες καθώς και το ύψος του Καρμήλου: 546 μ.

Στην παρακάτω ιστοσελίδα όπου δίνονται τουριστικές πληροφορίες για τα σημαντικά αξιοθέατα του Ισραήλ,

https://www.touristisrael.com/mount-carmel/974/ ,

μπορεί κάποιος να δει φωτογραφίες του περίφημου βουνού – όπου ο προφήτης Ηλίας νίκησε κι έσφαξε τους προφήτες του Βάαλ – και όπου φαίνονται οι πολύ ομαλές γραμμές του βουνού. Στις δε πληροφορίες που δίνονται για τις ταξιδιωτικές διαδρομές φαίνεται η άνεση με την οποία κάποιος μπορεί να κάνει οδήγηση, ποδήλατο και φυσικά περίπατο!  

            Στην παρακάτω ιστοσελίδα,

http://www.israelandyou.com/israel-pilgrim-map/

εμφανίζεται ο τουριστικός χάρτης των σημαντικών αξιοθέατων και αρχαιοτήτων της Αγίας Γης. Σ’ αυτόν φαίνονται: 1) στο βορρά το βουνό Κάρμηλος που ξεκινάει απ’ την μοναδική χερσόνησο κι εκτείνεται προς νότο και λίγο ανατολικά, και 2) στο νότο τα ερείπια της αρχαίας πόλης Κάρμηλος σαν αρχαιολογικός χώρος με το αντίστοιχο σύμβολο, που βρίσκεται στην νότια Ιουδαία. Η τοποθεσίες συμπίπτουν με τις τοποθεσίες όλων των παλιών και νέων χαρτών που αναφέρονται στην αρχαία Παλαιστίνη. 

            Ο γεωφυσικός χάρτης της Google που ενημερώνεται με δορυφόρο, και μπορείς να κάνεις zoom μέχρι και στο μπαλκόνι σπιτιού, μας δίνει όλο το γεωφυσικό ανάγλυφο των περιοχών, και φαίνεται η ομαλότητα με την οποία εκτείνεται ο Κάρμηλος της χερσονήσου από την θάλασσα μέχρι 39 χλμ. στο εσωτερικό. O ίδιος χάρτης μας δείχνει στο νότο και δυτικά της Νεκράς Θάλασσας, την ερημική σήμερα και ανατολική πλευρά της οροσειράς που διασχίζει την κεντρική Ιουδαία. Εκεί και ακριβώς δυτικά απ’ το σημείο που η λίμνη έχει ένα χώρισμα υπάρχει μια πόλη με το όνομα Carmel και 1 μίλι δυτικότερα άλλη πόλη με το όνομα Karmil. Από την αγγλική Wikipedia πληροφορούμαστε ότι η Carmel είναι εβραϊκή πόλη ενώ η Karmil είναι παλαιστινή, και ότι και οι 2 πόλεις πήραν τ’ όνομά τους από την αρχαία πόλη που υπήρχε εκεί και που σήμερα υπάρχουν μόνο ερείπια.  

 Από την επίσημη ιστοσελίδα πρόγνωσης καιρού του Ισραήλ πληροφορούμαστε ότι η πόλη Carmel βρίσκεται σε υψόμετρο 340 μ. (www.israelweather.co.il/forecast/week_en9.html). [Από την ίδια ιστοσελίδα πληροφορούμαστε ότι η Ιερουσαλήμ είναι στα 800 μ., η Βηρσαβεέ στα 280 μ., η Ναζαρέτ στα 0 μ., και η Τιβεριάδα στα -300 μ..] Αν τώρα υποθέσουμε ότι το ψηλότερο σημείο του υψώματος όπου βρίσκεται η Carmel είναι 50-100 μ. πιο ψηλά, τότε το βουνό δεν υπερβαίνει τα 500 μ. πολύ κοντά στο ύψος του βόρειου και φημισμένου Καρμήλου.

Οι χρωματικές υψομετρικές ζώνες των 2 περιοχών που συμπίπτουν φαίνονται κι από τον γεωφυσικό χάρτη που παραθέτω στο τέλος. Σ’ αυτόν τον χάρτη δίνονται τα υψόμετρα των σημαντικότερων βουνών της Παλαιστίνης, με την οροσειρά του Καρμήλου στον βορρά να έχει 546 μ. (επομένως καλύτερα να την ονομάζουμε λοφοσειρά). Παρακάτω βάζω 3 φωτογραφίες απ’ τις πολλές που μπορεί να βρει κάποιος στο ίντερνετ.

The highest point in the Carmel hills (το ψηλότερο σημείο της λοφοσειράς)
The highest point in the Carmel hills (το ψηλότερο σημείο της λοφοσειράς)
Panorama of the Carmel mountain range. www.en.wikipedia.org/wiki/Mount_Carmel
Panorama of the Carmel mountain range. www.en.wikipedia.org/wiki/Mount_Carmel
Η έρημη περιοχή γύρω από την πόλη Carmel στον νότιο Ισραήλ.
Η έρημη περιοχή γύρω από την πόλη Carmel στον νότιο Ισραήλ.

Και οι 2 Κάρμηλοι λοιπόν είναι το ίδιο χαμηλοί, με τον βόρειο να είναι ο φημισμένος και τότε και σήμερα, καλά στιγματισμένος γεωγραφικά αφού συνδέεται με την μοναδική χερσόνησο-δόντι, και 39 χλμ. μακρύς σαν φίδι. Ο νότιος που έχει πολύ μικρότερο πλάτος έχει χάσει την ονομασία του ως βουνό, παραμένει όμως σαν πόλη αρχαία και νέα. Κι όπως φαίνεται από τους χάρτες και τις φωτογραφίες που μπορεί να βρει κάποιος άφθονα στο ίντερνετ, κανένας Κάρμηλος δεν είναι ψηλός, μυτερός και κωνικός.


Physical Geography of Palestine, https://www.preceptaustin.org/bible_maps
Physical Geography of Palestine, https://www.preceptaustin.org/bible_maps

Διακρίνεται η σειρά του Καρμήλου (“Range” στο κείμενο) που ξεκινάει από την μοναδική χερσόνησο με ύψος 546 μ.. Διακρίνονται επίσης, το Θαβώρ (588 μ.) που είναι ανάμεσα στον Κάρμηλο και στην λίμνη Γεννησαρέτ, και κατεβαίνοντας νοτιότερα με την σειρά, δίνονται τα υψόμετρα δημοφιλών βουνών: Γαριζίν (881 μ.), Βαιθήλ (1016 μ.), και του όρους των Ελαιών (821 μ.) που είναι κοντά στην Ιερουσαλήμ ακριβώς δυτικά του βόρειου άκρου της Νεκράς Θάλασσας. Physical Geography of Palestine,   https://www.preceptaustin.org/bible_maps

[Τώρα μπορεί να κατηγορηθώ ότι παριστάνω τον λατινομαθή επειδή τόλμησα ν’ αναφέρω για διευκρίνιση την λέξη “desertum=έρημος” στον χάρτη του 1662, όπως κατηγορήθηκα απ’ τους αδερφούς μου ότι παριστάνω τον φιλόλογο επειδή τόλμησα ν’ ανοίξω το λεξικό των αρχαίων ελληνικών για να δω την σημασία μερικών λέξεων. Αλλά δεν πειράζει, δεν τους παρεξηγώ. Εγώ άλλωστε ήμουν αυτός που έκανα ότι κάνουν αυτοί σήμερα που με κατηγοράνε. Έβαλαν τον δάσκαλό τους στην θέση του Θεού και τον θεωρούν αλάθητο. Τον έχουν υπεράνω πάσης κριτικής. Και πιστεύουν ότι όποιος αμφισβητήσει τον δάσκαλο ακόμα κι αν αυτά που λέει δεν είναι δικά του αλλά τα παίρνει απ’ τα λεξικά, έκανε το μέγα σφάλμα και πρέπει ν’ αποβληθεί στο πυρ το εξώτερο.]     

Η έρημη περιοχή γύρω από την πόλη Carmel στον νότιο Ισραήλ. Στο βάθος αριστερά διακρίνεται  η κεντρική οροσειρά της Ιουδαίας που τελειώνει νότια (στο βάθος δεξιά). Google maps > Carmel

Panorama of the Carmel mountain range, www.en.wikipedia.org/wiki/Mount_Carmel

The highest point in the Carmel hills (το ψηλότερο σημείο της δασωμένης λοφοσειράς του Καρμήλου του βορρά διακρίνεται στα δεξιά της εικόνας/www.jesus-story.net/map_2_provinces.htm

Το βουνό Κάρμηλος που παριστάνεται στην μοναδική χερσόνησο με ζωγραφισμένη την παράσταση της θυσίας του προφήτη Ηλία κατά την αντιπαράθεση που είχε με τους προφήτες του Βάαλ (Γ΄Βα 18,19-40).